LESS WASTE LESS PLASTIC – Jak zminimalizować liczbę odpadów w salonie beauty

Od pewnego czasu ilość doniesień na temat środowiska, jego degradacji i negatywnego wpływu człowieka na planetę rośnie z dnia na dzień. Najczęściej mowa o plastiku, CO2, zanieczyszczeniu powietrza, wycince drzew czy szkodliwych praktykach które stosuje się w celu uprawy większej ilości drzew i krzewów takich jak awokado, czy palmy których owoce są źródłem oleju palmowego.

Słowa takie jak sustainable, eko, fair trade, zero waste zalewają nas z każdej strony a osoby publiczne często podkreślają swoje działania pro ekologiczne w celach PR-owych i z chęci poprawy swojego wizerunku.

Nie ważne z jakich pobudek podejmujemy działania proekologiczne gdyż najważniejszy jest efekt naszych akcji który przynosi korzyści dla środowiska.

Początkowo uważano że wprowadzenie zmian jest niemożliwe aż do czasu kiedy okazało się, że jeden kraj za drugim wprowadza zakaz używania i produkowania nie recyclingowego plastiku. Do tego dochodzą akcje clean up organizowane na całym świecie, zarówno na lądzie jak i w wodzie a nawet pod wodą. Coraz więcej sieci supermarketów wycofuje się zupełnie z opakowań plastikowych w dziale warzyw i owoców. Ku zdziwieniu wszystkich takie właśnie sklepy w Nowej Zelandii po wycofaniu plastikowych opakowań uzyskały kilkukrotny zysk w skali miesiąca. Dlaczego ? Otóż okazuje się iż konsument chce zapłacić  więcej za jakość lub mając świadomość że kupując dany produkt wspiera działania pro ekologiczne lub przynajmniej minimalizuje negatywny wpływ działalności człowieka na ziemi.

Najlepszym przykładem zielonej metamorfozy, która doprowadziła do wzrostu zysków jednocześnie zmniejszając carbon footprint jest sieć hoteli Tierra Hotels w Chile, która na rzecz zrównoważonych praktyk zrezygnowała z hotelowej gwiazdki, zapewniając sobie tym jednak obłożenie na kolejne lata do przodu. Czas oczekiwania na nocleg wynosi średnio dwa lata.

Hotel jest w 100 % plastic free, nawet kosmetyki takie jak pasta do zębów podawane są w szklanych pojemnikach, tak aby nie generować dodatkowych odpadów, woda w obiekcie jest recyclingowana, a woda pitna podawana jest bez plastikowych butelek. Ponieważ standardy hotelarskie nie obejmują własnego źródła wody, sieć zrezygnowała z teoretycznego standardu na korzyść praktycznych rozwiązań które docenili zarówno klienci jak i nasza planeta.

Less waiste

To tylko jedna rurka powiedziało 8 miliardów ludzi – wydaje Nam się że jako pojedyncze gospodarstwo domowe czy mała firma nie mamy wpływu na środowisko naturalne – otóż nic bardziej mylnego ! W obecnej sytuacji kiedy zmiany klimatyczne postępują drastycznie i znacznie szybciej niż zakładano do tej pory liczy się absolutnie każdy gest skierowany na ograniczenie konsumpcji, zużywanej energii i generowania odpadów.

Trwa absolutny boom na opakowania biodegradowalne, które rozkładają się natychmiastowo a nawet są pożywne dla zwierząt morskich które nagminnie umierają z powodu konsumpcji plastiku, którego pełno absolutnie w każdym zakątku globu. Globalna znana marka piwa jako pierwsza wprowadza opakowania sześciopaków które rozłożą się w oceanie karmiąc jednocześnie małe zwierzęta morskie.

Niezależnie od tego czy prowadzimy mały czy duży gabinet kosmetyczny, centrum wellness czy inną placówkę beauty najlepiej zacząć od ewolucji a nie rewolucji. Zero waste jest trudny do wykonania nawet w skali mikro dlatego też dobrze zacząć od less waste czyli polityki mniej odpadów. Jeżeli od razu rzucimy się na głęboką wodę i zechcemy wyeliminować odpady zupełnie z dnia na dzień szybko się zniechęcimy i efekt będzie zupełnie odwrotny niż pierwotnie zakładany.

Plastic

W latach 90tych popularna była piosenka plastic is fantastic, niestety wtedy nikt nie myślał o tym co wydarzy się w ciągu 20 lat. Obecnie plastik konsumuje każdy z nas. Jest wszędzie – ostatnie badania mówią o tym, że konsumujemy go nawet z powietrzem !!!

Przyjmuje się że dorosły człowiek zjada 50 000 cząstek mikro plastiku rocznie. Pochodzi on głownie z plastikowych butelek na wodę, ale również obecny jest w żywności takiej jak ryby, owoce morza i sól. Wydaje się, że głównym źródłem spożywania mikroplastików jest woda, zarówno w butelce, jak iw kranie. Do żywności najbardziej zanieczyszczonej mikroplastikami należą piwo, sól i skorupiaki. Ale także miód i ryby.

Dlaczego mikroplastik jest niebezpieczny ? Cząsteczki z tworzywa sztucznego o rozmiarze mniejszym niż 5 milimetrów nazywane są mikroplastikami. Mikroplastiki występujące jako zanieczyszczenia w środowisku budzą obawy, ponieważ mogą być spożywane lub działać jako wektory zanieczyszczające dla ludzi. Mikroplastik może być w rzeczywistości przenoszony na ludzi poprzez łańcuch pokarmowy, gromadząc się w naszym ciele i powodując szkody związane z jego toksycznością.

Co zrobić w gabinecie ? Zrezygnuj z plastikowych toreb, reklamówek, pakuj kosmetyki zakupione przez klientki w papierowe torebki, gratyfikuj te Klientki które przychodzą z własną torbą na zakupy dając rabat na zabieg lub inną formę wyróżnienia. Za pro ekologiczną postawę.

Water

Zrezygnuj z butelek plastikowych w gabinecie, w zamian zainwestuj w stację napełniana butelek szklanych z którymi przychodzą klienci. To rozwiązanie wykorzystywane jest na wiele sposobów. Można gratyfikować Klientów którzy przychodzą z własnym naczyniem – praktyka stosowana w londyńskich kawiarniach, osoba z własnym kubkiem płaci 50 centów mniej za kawę.

Kolejny sposób sprzedawaj brandowane butelki szklane z własnym logo, po pierwsze można napełniać je woda z salonu, po drugie stanowią świetny nośnik informacji o salonie beauty z którego pochodzą ale tez skupiają uwagę na praktykach które są priorytetem w danej przestrzeni wellbeing.

Klienci dostrzega wartość dodatnią takiego rozwiązania i zaczną pytać jak wdrożyć takie rozwiązania u siebie w domu/biurze.

Technologia

Dzięki technologii jesteśmy w stanie komunikować się szybciej,  docierać do szerszego grona klientów ale również dywersyfikować ofertę lub dostosowywać ją do indywidualnych potrzeb naszego odbiorcy.

Technologia a CO2 ? Tak możemy ograniczyć emisję CO2 do atmosfery poprzez ograniczenie drukowanych paragonów ale też poprzez cyfrowe prezentowanie swojej oferty. Dzięki  takim rozwiązaniom tysiące papierowych ulotek czy rachunków nigdy nie zostaną wydrukowane oszczędzając papier i drzewa , który i tak skończy w śmietniku. Dzięki systemom cyfrowym jesteśmy w stanie kumulować informacje, robić statystyki, sprawdzać preferencje klientów – tak wiec budując produkt idealny dbamy również o środowisko.

Biofilia

Lansowana przez World Building Council i coraz bardziej popularna ale tez praktykowana teoria potwierdzająca benefity związane z obecnością roślin w przestrzeniach publicznych. Średnio spędzamy 90 % czasu w budynkach w związku z tym jakość materiałów z których są zbudowane, jak również wyposażenie wnętrz grają kluczową rolę dla naszego samopoczucia jako Klienta, nejemcy czy przedsiębiorcy.

Wiele testów i badań potwierdza pozytywny wpływ roślin na jakość powietrza w przestrzeni publicznej ale również na samopoczucie zarówno pracowników jak i klientów. Kolor zielony działa relaksująco i uspokajająco na odwiedzających nas gości.

Ponadto rośliny pochłaniając dwutlenek węgla wpływają korzystnie na środowisko poprawiając jednocześnie jakość powietrza w naszym gabinecie czy przestrzeni wellness.

Balance

Kluczem do wszystkich działań jest równowaga. Lepiej robić mniej ale efektywnie niż dużo w chaosie i bez wymiernych rezultatów. Małe kroki często niezauważane przez Klienta mają znaczenie np. częstotliwość prania odzieży pracowniczej, środki w której jest prana, jeżeli sami zajmujemy się tym serwisem możemy zainwestować w filtr wyłapujący cząsteczki plastiku, które trafia do kanalizacji a w efekcie do wod światowych

Ręczniki papierowe – nagminnie używane do starcia nawet wody mogą zostać zastąpione szmatkami bio wielokrotnego użytku. Waciki – najlepiej z bawełny bio, zrównoważonej która powstała w warunkach chroniących środowisko ale tez której popakowanie jest biodegradowalne, patyczki do uszu – wybierajmy te które zrobione są z recyclingowanego papieru zamiast plastiku, z bio bawełny itd.

Wprowadź podział odpadów w swoim salonie – plastik, szkło, papier, metal. Nie jest to kosztowne rozwiązanie – wymaga jedynie dobrej woli ze strony konsumentów.

Na każdym kroku mamy wybór często wiąże się on z utratą komfortu, ambitną analizą za i przeciw ale reasumując wszelkie czynniki jesteśmy w stanie prowadzić zrównoważony biznes przynosząc zyski firmie jak również benefity swoim klientom.

Jeżeli zrównoważone rozwiązania w biznesie i życiu codziennym nie staną się dla nas priorytetem teraz to nie będzie żadnego później …

Autorka- Agnieszka Pająk

Doświadczony trener zdrowia, twórca i redaktor popularnego portalu slowfoodlife.com. Ekspert w dziedzinie zrównoważonych, zielonych technologii, członek Emirates Green Building Council oraz Rady Doradczej Międzynarodowego Portu Lotniczego WELL w Nowym Jorku.

Shopping Cart
Scroll to Top